گوگل آنالیتیکس چیست

  • گوگل آنالیتیکس یک ابزار سئو قدرتمند برای آنالیز کاربران سایت است و علاوه بر سئو، برای مقاصد بازاریابی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    گوگل آنالیتیکس

    در بخش اول ابتدا توضیح می‌دهم گوگل آنالیتیکس چیست، سپس یک توضیح خلاصه در مورد استفاده از آن می‌دهم و در نهایت با امکانات گوگل آنالیتیکس آشنا می‌شوید.

    دقیقا گوگل آنالیتیکس چیست؟ Google Analytics

    • گوگل آنالیتیکس یک ابزار سئو متعلق به شرکت گوگل است
    • استفاده از گوگل آنالیتیکس کاملا رایگان است و نسخه پولی هم به نام (GA360) با امکانات پیشرفته‌تر دارد
    • گوگل آنالیتیکس؛ اطلاعات کاملی از بازدیدکنندگان سایت به شما می‌دهد. اطلاعاتی مانند محل جغرافیایی کاربران، مرورگر کاربر، دستگاه کاربر،‌ آمار زنده کاربران در صفحات و…
    • گوگل آنالیتیکس اپلیکیشن موبایل نیز دارد

    استفاده از گوگل آنالیتیکس (خلاصه)

    برای  استفاده از گوگل آنالیتیکس باید یک اکانت جی‌میل داشته باشید.

    1. ابتدا به اکانت جیمیل خود وارد می‌شوید
    2. سپس به این آدرس می‌روید
    3. از منوی بالای صفحه Sign in to analytics رو میزنید
    4. در صفحه جدید روی گزینه sign up کلیک کنید.
    5. بعد از تایید قوانین، کد اختصاصی شما نمایش داده میشود که باید آن را قبل از تگ بسته <head/> قرار دهید.

    اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول

    با فعال کردن گزینه Search Console میتوانید، گزارش هایی از جستجوهایی که در رابطه با وبسایت شما شده است را مشاهده کنید. برای اتصال Search Console طبق روش زیر عمل کنید.

    از پنل Admin به قسمت property setting بروید. از انتهای صفحه گزینه Enable Users Metric in Reporting را فعال کنید. حالا میتوانید از قسمت Behavior -> Site Search -> Overview گزارشات جستجوهای وبسایتتان را ببینید.

    برای یادگیری رایگان گوگل سرچ کنسول می‌توانید وارد صفحه آموزش گوگل سرچ کنسول شوید.

    امکانات گوگل آنالیتیکس

    امکانات گوگل آنالیتیکس به ۳ بخش تقسیم می‌شود. در ادامه این ۳ بخش را توضیح می‌دهم

    ۱- جذب (Acquisition)

    در قسمت Acquisition یا جذب، شما میتوانید ببینید که مخاطبان چگونه و از کجا به وبسایت شما رسیده‌اند یا جذب شده‌اند. شما با رفتن به منوی All Traffic در Acquisition میتوانید این گزارش‌ها را ببینید.

    یکی از بخش‌های مهمی که شما باید به دقت آنالیز کنید بخش Acquisition-> All Traffic -> Channels است. این بخش به شما کمک می‌کند تا ببینید کاربران از کجا به وبسایت شما آمده اند. به طور مثال بخشی از کاربران به طور مستقیم به وبسایت شما آمده اند. یعنی URL وبسایت شما را در مرورگر خود وارد کرده اند.

    همچنین میتوانید ببینید که کدام کاربران از موتورهای جستجو و یا شبکه های اجتماعی وارد سایت شما شده اند.

    ۲- مخاطبان (Audience)

    بخش Audience برای شناسایی مخاطبان شماست. شما با مراجعه به این بخش اطلاعات کامل و دقیقی از مخاطبان خود بدست می‌آورید. این اطلاعات شامل سن، جنسیت، مرورگر و دستگاه تلفن آن‌ها است.

    برای اینکه علایق مخاطبان وبسایت خودتان را بفهمید، باید بدانید آن ها چه کسانی هستند. باید آن ها را از لحاظ سن، جنسیت و مکان بشناسید. برای اینکار از منوی Audience -> Demographics بروید. شما می‌توانید از قسمت Age سن بازدیدکنندگان وبسایتتان را مشاهده کنید.

    همچنین از قسمت Gender میتوانید جنسیت مخاطبانتان را ببینید.

    با انجام کارهایی بسیار ساده در گوگل آنالیتیکس میتوانید مخاطبان وبسایت را بیش از پیش راضی کنید. تصور کنید اکثر مخاطبان شما را خانم ها تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید رنگ‌های وبسایت خود را طوری قرار دهید که بیشتر مدنظر خانم‌ها باشد.

    ۳- رفتار (Behavior)

    بخش Behavior به شما کمک می‌کند تا تعامل مردم با وبسایت خودتان را مشاهده کنید. یعنی می‌توانید ببینید کدام صفحات بیشتر بازدید شده‌اند و محبوب هستند.

    قسمت آخر و بخش مهمی که باید به دقت مشاهده کنید رفتار کاربران است. شما باید بدانید مخاطبان شما از کدام صفحات بیشتر بازدید کرده اند. همچنین ببینید که مخاطبان وبسایت شما در کدام صفحات وقت بیشتری را صرف کرده اند یا بالعکس.

    با رفتن به بخش Behavior -> Site Content -> Content Drilldown میتوانید صفحاتی که کاربران بیشترین بازدید را داشته‌اند ببینید. فهمیدن این موضوع به بهبود استراتژی وبسایت شما کمک می‌کند.

    نتیجه‌گیری

    گوگل آنالیتیکس به شما در افزایش شناخت و رضایت مخاطبان و همچنین افزایش ترافیک وبسایتتان کمک می‌کند.

    با انجام تحلیل عمیق در گوگل آنالیتیکس، رفتار مخاطبان خودتان را بشناسید و بدانید آن‌ها چه می‌خواهند. گوگل آنالیتیکس ابزاری فوق العاده است که می‌تواند به شما در بهبود استراتژی‌های وبسایتتان کمک کند.

    نظر شما در مورد این محتوا؟