۱۲ ترند سئو در سال ۲۰۲۲ که حتما باید بدانید

سئو در سال جدید
  • رقابت آنلاین هر روز در حال افزایش است و وبسایت‌های جدید روز به روز راه اندازی می‌شوند. وقت آن است که به ترندهای سئو سال ۲۰۲۱ بپردازیم.

    شما باید روندهای سئو سایت در سال جدید را بدانید تا وبسایتتان را مطابق با آن به روز بکنید و مطمئن باشید مشتریان بیشتری شما را در جستجوی گوگل پیدا می‌کنند.

    در این مطلب آموزش سئو قصد دارم به ۱۲ ترند سئو در سال ۲۰۲۱ بپردازیم تا کاربران سایت سفینه از رقبایشان عقب نمانند.

    ۱. rich snippet یا قطعه متن‌های برجسته بر نتایج جستجو مسلط خواهند شد

    گوگل در سال‌های اخیر تحول زیادی داشته است تا تجربه جستجوی بهتری را برای کاربرانش داشته باشد. به نظر می‌رسد ریچ اسنیپت‌ها در سال جدید بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

    ریچ اسنیپت، بخش‌های اضافی است که علاوه بر عنوان سئو و توضیحات متا در serp به نمایش در می‌آید. این بخش‌های اضافی شامل ستاره،‌ پرسش و پاسخ و… می‌شوند.

    یک مثال: اگر در گوگل عبارت کسب درآمد از سئو را جستجو کنید (نتیجه اول مربوط به سایت سفینه است)، مشاهده می‌کنید که در زیر توضیحات متا، ۲ پرسش و پاسخ هم به نمایش درآمده است.

    ریچ اسنیپت سوالات متداول

    این قطعات غنی با استفاده از استراکچرد دیتا به نمایش در می‌آیند. البته FAQ فقط یک نوع از قطعات غنی است و قطعات غنی دیگری مانند ستاره نیز وجود دارند که برای سایت‌های وردپرسی با افزونه فول اسکیما قابل انجام است.

    آموزش اسکیما: نحوه ساخت و استفاده از Schema Markup

    ۲. اینفلوئنسرها، اهرم سئو سایت

    اینفلوئنسرها افراد معروفی هستند که در یک حوزه خاص طرفداران خاص خود را دارند. مردم از تبلیغات معمولی و مزاحم احساس ناراحتی می‌کنند و به دنبال اطلاعاتی هستند که بتوانند به آن اعتماد بکنند. اینجا جایی است که اینفلوئنسرها راهگشا هستند و منجر به این می‌شوند که بازاریابی ما تأثیرش بیشتر بشود. تبلیغات اینفلوئنسری باعث می‌شود که مردمی که طرفدار آن شخص هستند، از طریق آن شخص برند ما را بشناسند.

    شرکت‌های بسیار بزرگ دنیا و همچنین کمپانی های بزرگ رسانه‌ای دنیا از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می‌کنند. این نوع بازاریابی برای آن‌ها نتایج خوبی را به همراه داشته است.

    تبلیفات اینفلوئنسری و سئو سایت !

    در نگاه اول شاید به این نکته فکر کنید که تبلیغات اینفلوئنسری چه ربطی به سئو سایت دارد!!

    اگر شما یک اینفلوئنسر را استخدام کنید یا با او هم شریک بشوید می‌تواند به شما در تقویت محتوایتان و همچنین ایجاد ترافیک بیشتر برای وب سایتتان کمک کند. اینفلوئنسرها می‌توانند برای شما بک لینک های باکیفیت ایجاد بکنند. همانطور که می‌دانید، بک لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که گوگل هنگام ارزیابی و رتبه بندی صفحات در وب به آن‌ها توجه می‌کند و بک‌لینک‌ها را ملاک رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

    هنگامی که می‌خواهید برای یک بازاریابی اینفلوئنسری استراتژی درست کنید، در نظر بگیرید که چه نوع محتوایی را می‌خواهید به آن‌ها بدهید تبلیغ کنند و چگونه آن‌ها باید کاری بکنند که افراد به وبسایت شما برگردند. حتماً این نکته را توجه داشته باشید با اینفلوئنسرهایی شروع به همکاری کنید که تا حدودی به شغل شما مربوط هستند. اگر اینفلوئنسرها شخصیت‌های بزرگی باشند و خیلی قوی در حوزه شما کار کند در بحث فروش سایت و بک لینک سایت، بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

    استفاده از بازاریابی اینفلوئنسری علاوه بر این که باعث می‌شود برند شما تقویت شود و افراد روی برندتان بیشتر حساب کنند همچنین باعث می‌شود در نتایج جستجو رتبه بهتری بگیرید و بک لینک های زیادی را به دست بیاورید و این باعث می‌شود که رشد چشمگیری داشته باشید.

    ۳. ایمنی و امنیت وب سایت یکی از ضروریات سئو خواهد بود

    ایمنی وبسایت شما یکی از دلایل دیگیری هست که حتما باید در سایتتان داشته باشید. شاید در نگاه اول این امر به صورت مستقیم با سئو در ارتباط نباشد اما برای کاربر سایتتان تجربه بهتری را ایجاد می‌کند. چون کاربر اگر سایتی را به عنوان سایت امن نشناسد خیلی سریع از سایت خارج می‌شود و این برای سایت شما و همچنین سئوی سایت شما بسیار خطرناک است.

    همانطور که میدانید اکثر مرورگرهای دنیا اگر سایت شما از پروتکل https استفاده نکند در کنار ادرس وبسایت شما علامت not secure را نمایش می‌دهد. این به کاربر هشدار می‌دهد که سایت شما یک سایت امن نیست. گوگل همچنین می‌خواهد به کاربرانش امنیت را ارائه دهد و به آن‌ها یک تجربهٔ جستجوی امن را به همراه داشته باشد. این نکته خیلی مهم است که به کاربرانتان اطمینان بدهید که اطلاعات و داده‌های آن‌ها تا زمانی که در وبسایت شما هستند امن هست و از آن‌ها محافظت می‌شود.

    ۴. بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

    همانطور که استفاده از تلفن‌های همراه در حال اوج گرفتن است، جستجوهای صوتی کاربران هم در حال اوج گرفتن است. چون به راحتی می‌توانند از طریق صدا جستجوی خودشان را انجام بدهند. دانستن علم بهینه سازی سایت برای جستجوهای صوتی به شما کمک می‌کند که بتوانید ترافیک بیشتری را از گوگل دریافت بکنید.

    کاربران تلفن همراه امروزه بدون اینکه وارد قسمت جستجوی گوگل شوند می‌توانند جملاتشان را بگویند و به صورت اتوماتیک در گوگل جستجو شود. اگر سایت شما برای این جستجو ها بهینه شده باشد، قطعا نتایج بهتری را خواهد داشت.

    البته در ایران جستجوهای صوتی جا نیفتاده است و افراد کمی در ایران از این نوع جستجو استفاده می‌کنند.

    ۵. تجربه کاربری موبایل رتبه شما را مشخص می‌کند

    وبسایتی که نسخه موبایل خوبی ندارد و در جستجوهایی که از موبایل انجام می‌شود تجربه خوبی را برای کاربرانش ایجاد نمی‌کند ممکن است در سال ۲۰۲۱ تمام ترافیک خودش را از دست بدهد. کاربران امروزه عادت کرده‌اند جستجوهای خودشان را از طریق تلفن همراه انجام دهند. وبسایتی که برای این نوع جستجوها بهینه نشده باشد به احتمال زیاد رتبه‌هایش را از دست خواهد داد.

    به این نکته خیلی توجه داشته باشید که اکثر افراد فکر می‌کنند وقتی که سایتشان در موبایل خوب نمایش داده شود و بهینه باشد از لحاظ سئو موبایل کافی است ولی این کافی نیست. در واقع باید نوع چینش المان‌های وبسایتتان در نمایش موبایل حرفه ای باشد و کاربران بتوانند به راحتی صفحات سایت شما را پیمایش کنند و به نتیجه دلخواهشان برسند.

    نتایج نشان می‌دهد که ۴ تا از ۵ جستجوی موبایل بر اساس جستجوهای محلی انجام می‌شود. نتیجه‌ای که می‌گیریم این است از آن جایی که افراد زیادی از طریق تلفن‌های همراه جستجوهای خودشان را انجام می‌دهند خیلی مهم است که تمرکز بسیار زیادی در سال ۲۰۲۱ برای بهینه سازی نسخه موبایلتان داشته باشید.

    ۶. ویدیوها منبع اطلاعات خواهند شد

    فیلم‌ها هم در اینترنت از نظر نمایی رو به رشد هستند یعنی اقبال بیشتری از مردم برای دیدن ویدیو است. اطلاعات گوگل و همچنین دیگر سازمان‌ها نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر ۶ نفر ترجیح می‌دهند فیلم‌های آنلاین را نگاه بکند و تلویزیون را نگاه نکنند.

    این مطلب چه تأثیری در سئو خواهد داشت؟ برای اینکه افراد بیشتری بتوانند فیلم‌های شما را ببینند باید برای جستجوی کاربران صفحات را بهینه کنیم. بهینه سازی ویدیو هم به این صورت هست که در توضیحات فیلم از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید و همچنین در عنوان ویدیو سعی کنید حتماً یک کلمه کلیدی پر جستجو قرار دهید.

    ۷. نرخ CTR و بازگشت سریع به نتایج جستجو یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی خواهد شد

    CTR مخفف سه کلمه Click-through rate و ctr در سئو به معنی لفظی نرخ کلیک در نتایج جستجو است.

    مردم عادت کردند که خیلی سریع صفحات را پیمایش بکنند و با نوک انگشتان‌شان کارهای زیادی را انجام بدهند. این مسئله زنگ خطر را برای سایت هایی به صدا درمی آورد که از لحاظ سرعت یا رابط کاربری خوب نیستند و کاربر وقتی وارد سایت شان می‌شود سریع برمیگردد به نتایج جستجو که این کار تاثیر بسیار بدی را روی سئوی سایت خواهد داشت.

    این که کاربر وقتی سایت شما را در نتایج جستجو ببینند و سریع کلیک کنند و وارد شود نرخ CTR بالا می‌رود و خیلی نکته خوبی است اما اگر کاربری که وارد سایت شما شود سریع از سایت شما خارج شود و به نتایج جستجو برگردد نکته بسیار منفی است.

    این دو مورد بسیار در سال ۲۰۲۱ مورد توجه گوگل خواهند بود. البته این برای دارندگان سایت هم خیلی مهم هست که بدانند کاربرانشان در سایت آن‌ها چه مدت زمانی را سپری می‌کنند. آیا سریع به نتایج جستجو بر می‌گردند یا اینکه صفحه را می‌بندند یا اینکه در سایت شان صفحات زیادی را پیمایش می‌کنند. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ موتورهای جستجو ارزش بیشتری را برای مدت زمان سپری فرد در یک صفحه بدهند و این مورد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل خواهد شد.

    ما باید کاری بکنیم که وقتی کاربر به سایت ما می‌آید صفحات زیادی را پیمایش بکند و در سایت ما مدت زمان زیادی را بماند.

    ۸. محتوای با کیفیت مهم تر از همیشه خواهد شد

    تبلیغات هنوز هم کار خودش را انجام می‌دهد و فروش را ایجاد می‌کند اما مردم نسبت به تبلیغات کم توجه شده‌اند و تضمینی وجود ندارد برای این که مشتری‌هایی که از تبلیغ به سایتتان می‌آورید از شما خرید کنند. به همین دلیل، تولید محتوای با کیفیت عالی یکی از فاکتورهای اساسی استراتژی سئو در سال ۲۰۲۱ باید باشد.

    کاربران دوست دارند محتوای خوب را در سایت ببینند و همچنین سریع به آن محتوا دسترسی داشته باشند و ما باید بدانیم که امروزه و در سال ۲۰۲۱ محتوای معمولی و خوب هم به درد نمی‌خورد و گوگل تمایل دارد سایت هایی را در نتایج جستجو بالا بیاورد که کاربران آن‌ها از محتوایشان راضی تر هستند.

    مقالات آموزنده و با کیفیت تنها نوع محتوایی خواهند بود که باعث افزایش محبوبیت وب سایت ها در سال ۲۰۲۱ می‌شوند. امروزه کاربران اینترنت خیلی سریع می‌توانند تشخیص بدهند که یک محتوا روی آن کار شده است یا خیر.

    ۹. رابط کاربری و تجربه کاربری عالی

    حتی اگر محتوای خوب تولید بکنید، اگر صفحه سرعت سایت شما خوب نباشد و به سرعت بارگذاری نشود و تجربه کاربری خوبی نداشته باشد مردم از آن استقبال نمی‌کنند. این حقیقت ثابت شده است که کاربران امروزی اینترنت اگر در چند ثانیه سایت شما بارگیری نشود سریع سایت شما را ترک می‌کنند و این یک عامل بسیار مهم در دنیای سئو ۲۰۲۱ خواهد بود.

    یک ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحات شما می‌تواند ضربه بزرگی را به وبسایت شما بزند و به این نکته حتما باید توجه داشته باشید که بعد از بهبود سرعت صفحه باید روی تجربه کاربری نیز تمرکز بکنیم. یعنی باید کاربر خیلی سریع بتواند سایت ما را پیمایش بکند و درک راحتی را از سایت ما داشته باشد و در یک نگاه بفهمد که سایت ما به چه دردی می‌خورد آیا مفید است یا خیر. پس مفید باشید.

    ۱۰. طول محتوا

    صفحاتی که دارای محتوای با کیفیت و طولانی هستند معمولاً بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند چرا؟ پاسخ این است که کاربران ترجیح می‌دهند تمام اطلاعات مورد نیاز خودشان را در همان صفحه دریافت کنند. برای گوگل خیلی مهم است که محتوای شما طولانی و مفید باشد. مطالعات نشان داده است که صفحاتی که دارای ۲ هزار کلمه یا بیشتر هستند بیشتر از مقالاتی که کوتاه هستند خوانندگان را به خودشان جلب می‌کنند.

    اما در دام محتوای طولانی بی‌کیفیت نباید بیفتیم. یعنی اینکه اگر محتوا به اندازه کافی طولانی باشد کافی نیست و باید آن محتوا جواب تمام سوالات کاربر را درباره آن موضوع بدهد و کاربر را به یک نقطه خوبی برساند. همانطور که قبلاً هم گفتم هر چقدر کاربر زمان بیشتری را در یک صفحه وب سایت سپری بکند از نظر گوگل آن صفحه ارزشمند تر خواهد شد و احتمالا نتیجه بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت.

    ۱۱. هوش مصنوعی چالش جدید سئو در سال ۲۰۲۱

    گوگل و دیگر موتورهای جستجو امروزه از هوش مصنوعی استفاده خیلی زیادی می‌کنند. در تصویر پایین روند استفاده از هوش مصنوعی در موتور جستجوی گوگل نشان داده شده است که گوگل روزبه‌روز روی این مسئله بیشتر کار می‌کند.

    هوش مصنوعی در سئو

    در واقع این هوش مصنوعی گوگل خواهد بود که مشخص می‌کند یک مقاله ارزشمند است یا خیر. هوش مصنوعی گوگل در واقع رفتار کاربران را رصد می‌کند و یک میانگینی را به دست می‌آورد و سپس صفحاتی که در رفتار کاربران وضعیت خوبی داشته‌اند را به آن‌ها رتبه می‌دهد. پس ما بیشتر باید روی این کار بکنیم که کاربران در سایت ما تجربه خوبی را داشته باشند.

    ۱۲. استفاده از دیگر موتورهای جستجو

    همگی می‌دانیم که گوگل بهترین موتور جستجوی جهان است اما غیر از گوگل موتورهای جستجوی دیگری وجود دارند که می‌توانند برای ما سودمند باشند. البته احتمال خیلی کمی وجود دارد که گوگل محبوبیت خودش را از دست بدهد و یک موتور جستجوی دیگر وارد بازار شود اما در هر صورت ما باید روی موتورهای جستجو دیگر مثل یاهو و بینگ هم کار کنیم.

    البته این نکته در ایران زیاد صادق نیست زیرا تعداد خیلی کمی از مردم ایران از بینگ و یاهو استفاده می‌کند و اکثرا از گوگل به عنوان یک موتور جستجوی سریع و مرجع استفاده می‌کنند

    نتیجه گیری

    سئو صرف نظر از اینکه در چه صنعتی استفاده شود امروزه برای تمام صنایع و مشاغل یک امر لازم شده است. ما باید این نکته را بدانیم که سئو فقط این نیست که ما سایت را فقط برای یکسری کلمات کلیدی بهینه کنیم بلکه باید روی کل سایتمان عملیات صحیح جدید را انجام بدهیم. گوگل موتور جستجویی است که نتایج خودش را بر اساس رفتار کاربران ایجاد می‌کند و هر سال سعی می‌کند خودش را به ذهن یک انسان نزدیک بکند.

    هدف گوگل این است که مانند یک انسان پیشنهاد بدهد و نتایج جستجوی واقعی و بهترین نتایج را به کاربر نشان بدهد. اگر تا الان هم از این ۱۲ نکته در سایت خودتان استفاده می‌کردید خیال شما راحت است که در سال ۲۰۲۱ هم روی این نکات می‌توانید مانور بدهید. اما بدانید اگر از این ۱۲ ترند سئو تا الان استفاده نمی‌کردید حتماً باید سئو و حتی بودجه بازاریابی سایتتان را روی این‌ها متمرکز کنید.

    نظر شما در مورد این محتوا؟

    مهدی محمدی با کتاب سئو جدید

    مهدی محمدی
    مدرس و مشاور سئو

    مهدی محمدی موسس و مدیر آکادمی سئو سفینه است. کار اصلی مهدی محمدی آموزش سئو است.

    دوره جامع سئو

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    به بیش از ۲۲۰۰ عضو خبرنامه ما بپیوندید

    خبرنامه سئو سفینه

    جدیدترین محتواهای تولیدی، اخبار مهم سئو و تخفیف‌های ما را سریع دریافت کنید
    امتحان کنید
    به محض ثبت نام، یک هدیه ارزشمند دریافت کنید
    close-link

    دوره جامع و پیشرفته سئو سفینه

    توانایی رسیدن به نتایج اول گوگل را به دست آورید!
    ۱. دسترسی بلافاصله به دروس ۲. همراه با آپدیت و پشتیبانی همیشگی ۳. مشاوه و کوچینگ رایگان به مدت ۱ ساعت
    اطلاعات کامل را ببینید
    مهدی
    close-link
    مهدی

    خدمات تخصصی سئو

    درخواست خود را به شماره ۰۹۰۳۰۸۴۳۰۹۴ در تلگرام یا واتسپ ارسال بفرمایید.
    ارسال پیام در تلگرام
    close-link