عنوان جذاب و کلیک خور: ۷ روش نوشتن عنوان جذاب مقاله

نوشتن عنوان جذاب
  • نوشتن عنوان جذاب برای مقالات سایت باعث می‌شود نرخ کلیک و باز شدن یک مقاله بالا برود. نوشتن عنوان جذاب خلاقیت نیست، بلکه یک دانش است که ما باید بیاموزیم تا برای سئوی مقالاتمان استفاده نماییم.

    اگر ما نتوانیم عنوان سئو خوبی بنویسیم، مقالات ما باز نمی‌شوند و خوانده نمی‌شوند، حتی اگر مقاله مان خوب باشد.

    هدف من از نوشتن این مقاله این است که به شما آموزش بدهم چطور میتوانید عنوان‌های خوب برای مقالاتتان بنویسید که کاربران روی آن‌ها کلیک بکنند.

    عنوان صفحه در سئو برای کاربران جدید نوشته می‌شود

    نکته بسیار مهمی که شاید در کمتر جایی گفته شده، این است که عنوان مقالات برای افرادی نوشته می‌شود که ما را نمی‌شناسند.

    اغلب افراد به این نکته توجه نمی‌کنند که بیش از ۹۰ درصد کاربران سایت، هیچ شناختی از ما ندارند. آن ۱۰درصد که شناخی خوبی از ما دارند نیاز به عنوان‌های جذاب ندارند و با اطمینان به ما، مقالات سایت یا صفحات محصول ما را می‌خوانند.

    ما باید عنوان‌های صفحه در سئو مقالات و صفحات محصول را برای آن ۹۰ درصد بنویسیم که شناختشان از ما صفر است. اگر این مطلب را مدنظر داشته باشید، عنوان نویسی سئو شما دگرگون می‌شود.

    در هر صفحه از سایت ۲ عنوان سئو داریم

    کمی فنی صحبت کنیم. تصور بعضی از افراد این است که ما در هر صفحه از سایت یک عنوان داریم. اما در واقع ما برای هر صفحه ۲ عنوان می‌توانیم بنویسیم.

    یک عنوان برای نمایش دادن در نتایج جستجوی گوگل است که به آن سئو تایتل می‌گویند و یک عنوان برای نمایش دادن در صفحه سایت که در تگ h1 قرار می‌گیرد و جزو تگ های هدینگ است و هر دوی این عنوان‌ها باید حرفه‌ای نوشته شوند.

    اگر از وردپرس استفاده می‌کنید عنوانی که در کادر بالای مطلب می‌نویسید برای داخل سایت قرار می‌گیرد و عنوانی که در قسمت پلاگین yoast مینویسید در گوگل نمایش داده می‌شود.

    شاید سوالتان این باشد، اگر عنوان داخل صفحه و عنوان گوگل متفاوت باشند مشکلی در سئو بوجود نمی‌آید؟ پاسخ این است که اگر کلمات کلیدی به کار رفته در هر دو یکی باشد و در واقع به یک موضوع خاص و دقیق مربوط باشند، خیر مشکلی نیست.

    ۲ مزیت داشتن عنوان سئو جذاب برای مقالات سایت

    اولین مزیت داشتن عنوان جذاب در خود سایت است. در صفحه مقالات سایت یعنی جایی که کاربران میخواهند لیست مقالات ما را ببینند روی مقاله‌ای کلیک میکنند که عنوان بهتری داشته باشد. اگر مقالات ما عنوان‌های جذابی نداشته باشند، کاربران ما روی هیچ یک از مقالات کلیک نمی‌کنند و از سایت ما خارج می‌شوند.

    دومین مزیت در نتایج گوگل است. وقتی عنوان مقاله ما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود باید به قدری جذاب و ترغیب کننده باشد که افراد روی آن کلیک کنند. در نتایج جستجوی گوگل، افراد اطلاعی از محتوای مقاله ندارند و ملاک کلیک کردن افراد عنوان مقاله است. هر مقاله‌ای بیشتر کلیک شود، خیلی سریع ر در نتایج بالا خواهد آمد.

    پس تا اینجا متوجه شدیم عنوان نویسی خوب برای مقالات ما دو سود را به ما میرساند اولین سود این است که در لیست مقالات سایت، کاربران کلیک میکنند و مقالات را مشاهده میکنند و دومین سود این است که در گوگل وقتی مقاله ما نمایش داده میشود کاربران در نتایج جستجو روی مقاله ما کلیک میکنند نه روی مقاله رقبای ما.

    عنوان نویسی سئو را بلد هستیم!

    در نگاه اول اکثر افراد فکر میکنند عنوان نویسی را بلد هستند. یک سری کلمات را پشت سر هم مینویسند و یک مقاله را توضیح میدهند و فکر میکنند با نوشتن این عناوین یا کلمات کاربران وارد سایت میشوند و مقاله را میخوانند.

    اکثر افراد تصور می‌کنند عنوان نویسی ذوقی است و احتیاج به خلاقیت دارد. عنوان نویسی رابطه مستقیم با عملکرد مغز دارد. برای اینکه عنوان‌های جذابی بنویسیم، باید عملکرد مغز انسان را بشناسیم. علاوه بر عملکرد مغز، باید اطلاعات دقیق از بازار هدفمان داشته باشیم.

    ۲ اصل برای نوشتن عنوان جذاب مقالات

    اما ما چطور میتوانیم یک عنوان خوب بنویسیم. برای نوشتن عنوان‌های جذاب ۲ فرمول اصلی وجود دارد. به طور کلی چیزی که باعث میشود یک عنوان جذاب ساخته شود و کاربران زیادی را مشتاق بکند که وارد صفحه ما بشوند باید یکی از این دو مورد پایین یا هردوی آن‌ها در آن رعایت شده باشد.

    1. باید به کاربر نوید دهیم که او را به یک سود یا یک لذتی میرسانیم
    2. به کاربر نوید میدهیم که او را از یک رنج یا سختی دور میکنیم

    بزرگ‌ترین و پربازدیدترین تبلیغات دنیا هم این دو مورد را در رعایت میکنند و نکته مهمی که هست این است که وقتی کاربران لیست مقالات ما را نگاه میکند و یا در گوگل نتیجه جستجو ما را نگاه میکند باید عنوان ما به قدری جذاب باشد که در زیر ۳ ثانیه کاربران را جذب کند.

    تکنیک های نوشتن عنوان جذاب

    ما باید تکنیک های عنوان نویسی را یاد بگیریم. وقتی این تکنیک ها را یاد گرفتیم، آن موقع میتوانیم در عنوان نویسی خلاقیت به خرج بدهیم. این تکنیک ها تماماً درباره ذهن افراد هستند. یک سری جملات و کلمات وجود دارند که وقتی این جملات و کلمات را به کار ببریم به صورت خود به خود باعث میشود که افراد روی عنوان‌های ما کلیک بکنند و عنوان‌های ما جذاب به نظر برسد.

    ۱. تکنیک سود سریع

    یکی از تکنیک های پربازده عنوان نویسی این است که افراد را به یک سود سریع امیدوار کنیم یعنی به افراد قول بدیم با خواندن مقاله ما به یک سود سریعی میرسند. البته باید این سود سریع واقعی باشد و اینطور نباشد که افراد را وارد صفحه کنیم و ببینند خبری از سود سریع نبود. اگر این اتفاق بیفتد از سایت خارج می‌شوند و دیگر برنمیگردند.

    مثال: در کمتر از ۳۰ دقیقه پست اینستاگرام خود را بسازید.

    ۲. اگر نخوانید از رقبا عقب می‌مانید

    تکنیک دوم که در عنوان نویسی می‌توانیم رعایت بکنیم این است که روی حس غافل ماندن افراد کار بکنیم. یعنی عنوانی بنویسیم که حس غافل ماندن را به کاربر میدهد یعنی ما در عنوان کلماتی را به کار میبریم که به کاربر هشدار بدهیم؛ اگر این مقاله ما را نخواند یک سود عظیمی را که شرکت‌های رقیب به دست آورده‌اند از دست میدهد و احساس جا ماندن به او دست میدهد. وقتی این احساس به او دست بدهد باعث میشود تا مقاله ما را بخواند تا از این لذت و سود عقب نماند. البته برای استفاده از این تکنیک، نیاز است کاملا دقیق مشخصات بازار هدفمان را بدانیم.

    مثال: فقط ۱۰ درصد از پارچه فروش ها این ۳ تکنیک افزایش فروش را میدانند!

    ۳. رازهای مگو

    مورد دیگری که ما میتوانیم به کار ببریم برای عنوان‌ها، تمرکز کردن روی نیازهای ریشه‌ای افراد هست. به عنوان مثال شخصی که میخواهد یک مقاله راجع به بدنسازی بخواند شاید به ظاهر سلامتی برایش خیلی مهم باشد و ما فکر کنیم اگر در عنوان مان روی سلامتی مانور بدهیم برای او جذاب است. اما اگر دقت بیشتری داشته باشیم، نیاز ریشه‌ای این فرد احتمالا این است که در جامعه و اطرافیانش دیده بشود. منظور این است که ما باید روی نیازهای ریشه‌های افراد تمرکز کنیم و عنوان را با توجه به این نیازهای ریشه ای بنویسیم.

    مثال: ۲ تمرین جدید که قطر بازوهایمان را ۲ برابر می‌کند.

    ۴. بدون دویدن لاغر شوید

    تکنیک دیگری که برای عنوان نویسی وجود دارد این است که ما به افراد میتوانیم قول بدهیم بدون این که زحمت زیادی را بکشند یک لذت سریعی را به دست بیاورند. البته لازم است که ما قبلاً تحقیقاتی را کرده باشیم و مقالاتی را آماده کرده باشیم که اشخاص بدون رنج زیاد و با انجام چند کار ساده بتوانند به یک سود یا یک لذتی برسند.

    مثال: چطور در یک ماه و بدون دویدن ۲ کیلو لاغر شویم؟

    ۵. راز

    فرمول دیگری که برای عنوان نویسی جذاب مقالات میتوانیم استفاده کنیم استفاده از کلمه راز هست. یعنی ما میتوانیم به کاربر قول بدهیم که با خواندن مقاله ما یک راز را متوجه شود. حالا این راز هر چقدر دم دستی تر باشد بهتر است.

    مثال: ۱ راز از نرم افزار اکسل که احتمالا نمی‌دانید.

    وقتی این عنوان را کاربر میبیند با خودش میگوید که من تا حالا خیلی از این نرم افزارها را استفاده کرده‌ام و حتماً باید بدانم این راز چی هست که من نمیدانم و این عنوان میتواند خیلی برای او جذاب باشد تا کلیک کند.

    ۶. از صفر تا صد

    مورد دیگری که در عنوان نویسی خیلی مهم است میتوانیم عنوان‌هایی را با موضوع صفر تا صد بنویسیم یعنی افراد خیلی دوست دارند مقالاتی را بخوانند که از صفر تا صد، موضوعی را توضیح داده است. باید در عنوان مان این را بگوییم که کاربر با خواندن مقاله ما از صفر تا صد یک موضوع را متوجه می‌شود و خیلی برای او ترغیب کننده است.

    ۷. عنوان دقیق بنویسید

    مورد دیگر و بسیار مهمی که در فرمولهای عنوان نویسی هست استفاده از اعداد دقیق است یعنی ما نباید در عناوین که مینویسیم یک سری صحبت‌های کلی و قول‌های کلی بدهیم. ما باید دقیقا مشخص کنیم در مقاله ما چند نکته را میخواهیم بگوییم و کاربر بعد از خواندن آن‌ چه چیز دقیقی را به دست می‌آورد. وقتی شخص ببیند با خواندن دو نکته میتواند به یک سودی برسد برای او خیلی ترغیب کننده است و روی عنوان ما کلیک میکند و وارد مقاله ما میشود.

    نتیجه گیری

    در این مقاله من سعی کردم جدیدترین تکنیک های عنوان نویسی را خدمت شما دوستان عزیز عرض بکنم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها عنوان‌هایی برای صفحات مقاله‌تان یا محصولتان را بنویسید تا افراد را جذب کنید و افراد بیایند مقاله یا محصول شما را ببینند.

    خیلی از افراد فکر میکنند با نوشتن محتوای خوب افراد زیادی را جذب میکنند، اما غافل هستند از این که اگر عنوان سئو عالی ننویسند، افراد که از محتوای آن‌ها خبر ندارند ترغیب نمیشوند که وارد صفحه شوند و محتوای آن‌ها را بخوانند.

    روی نوشتن عنوان جذاب برای مقالات خیلی دقت بکنید، کتاب‌های زیادی هم برای عنوان نویسی وجود دارد که به شما برای نوشتن عنوان جذاب کمک می‌کنند و البته در کتاب های سئو نیز به اهمیت نوشتن عنوان جذاب و کلیک خور بسیار پرداخته شده است.

    میتوانید این کتاب‌ها را با سورس های خارجی یا ایرانی تهیه کنید و مطالعه کنید. یکی از بهترین این کتاب‌ها The Copywriter’s Handbook است که به زبان انگلیسی است و البته من ترجمه فارسی آن را ندیده‌ام.

    نظر شما در مورد این محتوا؟

    مهدی محمدی با کتاب سئو جدید

    مهدی محمدی
    مدرس و مشاور سئو

    مهدی محمدی موسس و مدیر آکادمی سئو سفینه است. کار اصلی مهدی محمدی آموزش سئو است.

    دوره جامع سئو

    2 دیدگاه مربوط به “عنوان جذاب و کلیک خور: ۷ روش نوشتن عنوان جذاب مقاله

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    به بیش از ۲۳۹۰ عضو خبرنامه ما بپیوندید

    خبرنامه سئو سفینه

    جدیدترین محتواهای تولیدی، اخبار مهم سئو و تخفیف‌های ما را سریع دریافت کنید
    امتحان کنید
    به محض ثبت نام، یک هدیه ارزشمند دریافت کنید
    close-link

    دوره جامع و پیشرفته سئو سفینه

    توانایی رسیدن به نتایج اول گوگل را به دست آورید!
    ۱. دسترسی بلافاصله به دروس ۲. همراه با آپدیت و پشتیبانی همیشگی ۳. مشاوه و کوچینگ رایگان به مدت ۱ ساعت
    اطلاعات کامل را ببینید
    مهدی
    close-link
    مهدی

    خدمات تخصصی سئو

    درخواست خود را به شماره ۰۹۰۳۰۸۴۳۰۹۴ در تلگرام یا واتسپ ارسال بفرمایید.
    ارسال پیام در تلگرام
    close-link